Der er mange ting man skal have styr på som webshopejer – logistik, kundepleje, indkøb og meget meget mere. Og hvis du vil have succes som webshopejer i år 2016 skal du også have styr på SEO. Ellers får du ingen besøgende via Google, og så kommer du ikke særligt langt.
Her får du 3 ting du SKAL have styr på:
1 – Duplikeret indhold
Duplikeret indhold, på engelsk duplicate content, har altid været webshopejernes værste fjende. Udfordringen kommer af at Google ser hver enkelt URL som unik – det vil sige at hvis dit produkt kan findes på både dinside.dk/kategori-a/superprodukt og dinside.dk/kategori-b/superprodukt, ja så tror Google at det er to forskellige produkter. Men 2 forskellige produkter der har fuldstændig samme tekst. Og det kan Google ikke lide, så tror de nemlig at du prøver at snyde, og så bliver du placeret længere nede i resultaterne (det er lidt forsimplet stillet op, men de tekniske detaljer er her ikke lige så vigtige som forståelsen for hvad der sker).
Løsningen er derfor at sørge for at du ikke har indhold der kan findes på flere forskellige URL’er. Det vil for det meste kræve teknisk hjælp hvis du skal finde fejlene, men det er penge godt givet ud (og du kan starte med selv at se om der overhovedet er et problem ved at søge på en tilfældig sætning fra et af dine produkter med anførselstegn (“) omkring og se om den kommer frem flere gange – gør den det har du potentielt et problem.
2 – Linkbuilding
Det næste du skal have styr på er linkbuilding. Google fungerer på den måde at hvert link tæller som en “stemme” så jo flere links du har jo bedre er det (igen er det groft sagt og forsimplet stillet op, og der er mange forskellige andre ting der påvirker hvor meget værdi et link giver og hvem der har de bedste links end bare antallet). Så det gælder altså om at få så mange (og så gode og relevante) links som muligt.
Der findes mange forskellige former for links og ting man skal tage højde for, men hvis du sørger for at have fokus på følgende er du allerede kommet et langt stykke af vejen:
- Få links fra dine leverandører. Se om ikke de på deres hjemmeside har en liste over firmaer de samarbejder med og spørg om ikke de vil linke til dig (og har de ikke sådan en liste så spørg om ikke de vil oprette den)
- Få links fra branceforeninger og brancekataloger. Er du medlem af en brancheforening så se om ikke du kan få et link fra deres hjemmeside. Se også om ikke der er nogle kataloger som hjælper kunder til at finde vej til virksomheder i din branche, og se om du kan få et link der – det giver både besøgnede og linkværdi.
- Få links fra venner og konkollegaer. Link til hinanden på kryds og tværs og få links fra andre venner du har. Et link er et link er et link, og alting hjælper.
- Få links fra dine profiler på nettet. Du har måske en facebookside, en youtubekanal, måske er du medlem af nogle fora hvor du skriver. Sørg for at du også får et link fra disse sider.
- Skriv ekspertindlæg. Hvis der er nogen der blogger om noget der er relevant for din branche så find deres blogs og spørg om ikke du må skrive et ekspertindlæg hvor du deler ud af din viden. Og sørg for at du gør det rigtig godt, sådan at de rent faktisk gider publisere det på deres blog. Du kan også spørge om de vil have en gratis kopi af dit produkt mod en anmeldelse og et link.
En enkelt ting du skal være opmærksom på når du laver din linkbuilding er dine ankertekster, altså de tekster du laver linket med. Det kan du læse mere om her, men hovedpointen er at det er bedre med links der er naturlige.
3 – Schema – udfyld så meget data som muligt
Mange webshopejere bruger ikke deres hjemmeside godt nok, og det er synd for det er nemt at rette, og giver stor effekt.
For det første skal du sørge for at du har udfyldt Title og Meta Description. Du behøver ikke skrive det manuelt hvis du har mange tusinde produkter, men få din programmør til at lave en generel streng der bliver sat ind, og sørg for at inkluder dit produktnavn.
Dernæst skal du sørge for at bruge schema markup på dine produkter sådan at du fortæller Google hvad de forskellige felter betyder – hvad der er pris, om varen er på lager osv. Så kan Google vise de data direkte til dem der søger efter dit produkt og ud over bedre placeringer giver det folk meget mere lyst til at klikke på produktet når der står i Google at du har den på lager og har 1 dags leveringstid, og at produktet i øvrigt har 4,9 stjerner efter 13 anmeldelser.
Har du styr på disse 3 ting har du allerede et stort forspring – et forspring du kan bruge på at komme endnu længere foran bagefter.