Der er flere og flere mennesker der søger gaveideer på nettet, og nu kommer det til at blive nemmere end nogensinde før. Den danske side Idegryden har nemlig vind i sejlene og er nu klar til at hjælpe endnu flere danskere med at finde den helt rigtige gave.

Som folkene bag Idegryden.dk udtaler:

Det er helt vildt. Vi har flere og flere besøgende hver eneste måned, og det lader til at vi har gang i noget af det rigtige.

Traditionelt set er der 2 store gaveperioder i løbet af året – julen, hvor Idegryden lige var blevet lanceret og derfor ikke nåede at få så meget trafik med, og så foråret hvor der er store gavegivningsdage som mors dag og fars dag. Dertil kommer en masse konfirmationer og folk der er blevet studenter og derfor fortjener at få en gave efter flere års hårde studier.

Fremtidsplaner

Selv om der allerede nu er godt gang i den og mange danskere har fundet den rigtige gave ved hjælp af Idegryden.dk er fremtidsplanerne store:

Lige nu er vores setup ret simpelt, og vi kan slet ikke hjælpe så specifikt som vi gerne ville det. Vores store drøm er at lave en gavevælger hvor man kan indtaste lidt informationer om gaven – hvilken anledning der er tale om, hvor stort ens budget er, og hvilke præferencer gavemodtageren har. Drømmen er så at systemet skal kunne spytte en 5-10 gaver ud man kan vælge imellem, den ene mere perfekt end den anden.

Der er dog stadig lang vej endnu da registrering og filtrering af så mange produktdata er en større opgave.

Information om gavemarkedet:

Danskerne kan godt lide at give hinanden gaver, det viser tallene helt tydeligt. Kigger man bare isoleret på julehandlen (som er den absolut største gavegivningsbegivenhed på året) brugte danskerne i 2015 omkring 8,6 milliarder kroner. Altså 8.600.000.000,00 kr. Det er et tal med rigtig mange nuller bagefter.

Omsætter man det til hver enkelt dansker svarer det til at vi alle sammen, inkl. børn, har brugt for lidt over 1.500 kr. på julegaver.

Med så mange gaver der skal gives og så megen materialisme i samfundet bliver det stadig sværere at finde den helt rigtige gave. I gamle dage da vi ikke havde så mange materielle goder var det nemmere, der kunne man give det i gave som personen ikke havde råd til at købe selv, men i dag har de fleste mulighed for at købe det de vil have, og man venter ikke i flere måneder på at købe f.eks. et stykke tøj man godt kunne tænke sig.

Det stiller større og større krav til dem der skal give gaven – det skal være en gave der både er personlig, kreativ, flot, brugbar, skal kunne byttes. Og så selvfølgelig være inden for budget.

Derfor er det også inspiration der er det Idegryden fokuserer på

Vi oplever at vores brugere kommer med alle gode intentioner om at købe en god gave, men at de simpelthen bliver overvældet over de mange muligheder og faldgruber der er i det danske gavemarkedet. Det er her vi har vores berettigelse.