Affiliate marketing er blevet en ”voksen” disciplin og et forretningsområde der i stigende grad bliver taget alvorligt. Fra at være en nørdet hobby for de få indviede, er der gennem de seneste år skabt en hel industri hvor også store spillere vil være med og senest har børsnoteringen af Svenske Catena Media på First North i 2016 været med til at blåstemple branchen.
Sammenligningsportaler er noget de fleste af os bruger jævnligt, uanset om vi tænker over det eller ej. Vi bruger dem når vi vil finde den bedste vaskemaskine, de billigste flybilletter eller det rigtige forbrugslån. Portalernes forretningsmodel er, at de lader brugeren sammenligne forskellige udbydere og leverer trafik (kunder) til de virksomheder der sammenlignes eller de services der promoveres og får en kommission for at have skabt kontakten eller kunden.
De seneste år er der sket en eksplosion i antallet af sammenligningstjenester og det er ikke tilfældigt.
Drevet frem af den teknologiske udvikling
Rådgivnings- og performance marketing-virksomheden Punktumcom, der udover at rådgive virksomheder omkring digitale strategier og processer, driver en række af de ældste og største prissammenligningssider inden for forskellige nicher i Skandinavien, peger på, at den teknologiske udvikling er en af de væsentligste drivere i den udvikling. For eksempel oplever virksomheden en øget konkurrence i lånenichen hvor to af deres sammenligningstjenester Scandilån og CIBank i en årrække har været blandt de stærkeste brands.
De peger på, at udbydernes mængde af kommunikation og markedsføring nærmest er eksploderet og at det er blevet markant mere komplekst for brugerne at overskue og skelne de enkelte udbydere og deres produkter fra hinanden og derfor tyer de til sammenligningssider for at hente information og blive klædt bedre på til at vælge mellem de mange muligheder. Samtidig er det en lukrativ forretningsmodel hvis man formår at skabe sig konkurrencemæssige fordele. Det er altså både fra brugerside og fra virksomhedsside, at prissammenligning er blevet et hit.
Punktumcom vurderer, at affilliate marketing generelt befinder sig i en modningsfase, hvilket også helt naturligt betyder at større og mere magtfulde spillere træder ind på netop den arena. Affiliate marketing er ikke længere noget man sidder med derhjemme. Det er en benhård branche hvor der ikke er langt fra succes til fiasko og hvor der konstant kommer nye spillere til, der er villige til at gå langt for at tage markedsandele. Det betyder så til gengæld også at der bliver ryddet ud i de mere useriøse spillere i branchen hvilket generelt er en god tendens og kan komme forbrugerne til gode.