Når du har en webshop bliver du også nødt til at beskæftige dig med online marketing, og her kommer man hurtigt til at fare vild i de mange underlige forkortelser og interne ord der findes i branchen.

Derfor får du her en hurtig gennemgang af nogle af de mest brugte begreber inden for online marketing:

CRO

CRO står for Conversion Rate Optimization, på dansk det der kaldes konverteringsoptimering. Konverteringsoptimering handler om at optimere hvor mange af brugerne der laver den handling på siden man gerne vil have have – det kan være at købe en vare, tilmelde sig et nyhedsbrev, skrive en kommentar etc.

Takket være bedre online analyse- og testværktøjer og eksperter så som Anton Hoelstad er konverteringsoptimering gået fra et være noget der var baseret på gætterier til nu hvor det baseres på utrolig mange rækker af data i et excelark og mange bruger- og splittests.

SEO

SEO står for Search Engine Optimization, på dansk søgemaskineoptimering, og er kunsten at komme til at ligge i Googles organiske resultater. Dette gøres ved at optimere en hel lang række faktorer (over 200).

(læs i øvrigt vores artikel om SEO for webshopejere)

SEM

SEM står for Search Engine Marketing, og er det betalte modsvar til SEO. Når man siger SEM kan det i virkeligheden betyde flere ting, men som regel menes der AdWords, som er de betalte annoncer der er over søgeresultaterne når man søger på Google.

Optimering af Adwordsannoncer bliver mere og mere kompliceret i takt med at Google hele tiden får udvidet deres funktionalitet, og det er derfor ikke unormalt at man vælger at få et Adwords bureau eller en Adwords konsulent til at stå for denne del.

ROI

ROI står for Return of Investment, og er hvor mange procent at de penge man bruger man får igen. Typisk vil man teste forskellige markedsføringsformer eller forskellige vinkler inden for den samme form (f.eks. forskellige søgeord i Adwords), og så vælge den der har den højeste ROI.

PPC

PPC står for Pay Per Click, og vil typisk blive brugt som synonym med Adwords da man også her betaler for hver der klikker på ens reklame. PPC kan dog også godt bruges andre steder, og mange prissammenligningssider kører f.eks. med PPC hvor man så betaler et beløb for hver besøgende der klikker sig videre til ens hjemmeside.

Display

Display-netværket er Googles netværk af reklamer der ikke er når man søger i Google (det er Adwords), men som er rundt omkring på hjemmesider der vælger at vise Googles reklamer.

Typisk vil det være sværere at få en god ROI på annoncering på display end hvis du annoncerer på Adwords, og man skal derfor være ekstra obs inden man kaster sig ud i det.

Det var nogle af de oftest brugte termer og begreber man skal kunne når man er nybegynder i online marketing. Vi håber at guiden var brugbar, og ønsker dig held og lykke med markedsføringen. Støder du på ord og begreber som du gerne vil vide hvad betyder så skriv en kommentar nedenfor.