Det går godt for hobbybutikker og kreative butikker. Det mærker de i hvert fald tydeligt hos webshoppen Decohof, der sælger ”alt til de kreative”.
Men hvordan kan det være at salget artikler stiger online – og hvorfor stiger det overhovedet? Det kigger vi lidt på i denne artikel.
Større udvalg og mere konkurrence
Den første grund til at folk vælger at handle på nettet er at der er større udvalg og mere konkurrence. Hvis du gerne vil købe hobbyartikler i en fysisk butik har du reelt set kun ét valg – at gå i Panduro Hobby (der er enkelte andre butikker der også sælger lidt – Søstrene Grene og Tiger har lejlighedsvis hobbyartikler, og enkelte byer har måske selvstændige nichebutikker, men af bredt udbredte kæder er der kun Panduro Hobby).
Og Panduro Hobby gør det også rigtig godt som butik – personalet er som regel venligt og høfligt, priserne er ikke helt urimelige, og der er lidt til enhver smag.
Men de møder stadig en række begrænsninger som der bare ikke er på nettet. F.eks. kan den enkelte butik ikke tage alt for mange varer ind, så er der simpelten ikke plads til dem, og butikken bliver rodet og uoverskuelig. Dernæst er der nogle indkøbere der for det første skal forhandle store aftaler på plads med leverandørerne. Det betyder at der måske er nogen ting de gerne ville købe, men som de ikke kan pga. leverandørpres. For det andet skal indkøberne også sørge for at der er det samme udvalg i alle butikker, for ikke at skuffe kunderne. Og det betyder at man ikke ”bare lige” kan tage nye produkter ind.
De webshops der er på nettet har ikke på samme måde den begrænsning, og derfor vil mans om regel finde et større udvalg. Derudover er der mere konkurrence på nettet, hvilket også kan være med til at presse priserne (og det er jo noget forbrugerne elsker).
Oppe i tiden
Den anden grund til at salget af hobbyartikler rykker derud af er at det her med at gøre tingene selv stadig er meget oppe i tiden. Vores økonomi er ikke sådan rigtig kommet i gang igen efter finanskrisen, og der er mange der har funden en glæde i at lave tingene selv.
Det er også en god måde at socialisere på som familie, at sidde sammen og sysle om et eller andet, og så kan det også nogle steder være et statussymbol over for ens relationer (lidt ligesom man kender det fra dem der altid lige bager hjemmelavede spelt-boller) at man har tiden og overskuddet til selv at lave f.eks. sin julepynt frem for at købe den i butikkerne.
Nemheden
Og den sidste grund, som vi kender det fra al nethandel, er selvfølgelig at det er nemt og bekvemt – man kan sidde derhjemme på sin computer, så hele udvalget, planlægge hvad man skal købe og så svinge dankortet og have varerne i postkassen dagen efter – et meget stærkt salgsargument.