Her på VirtualDanmark skriver vi rigtig meget om e-handel, om at fysiske butikker har det svært, og at internettets mange muligheder går ind og disrupter rigtig mange brancher.

Man kan nemt få det indtryk at fysiske butikker og webhops er hinandens modsætninger i et nulsumsspil om forbrugernes penge, at webshops klarer sig bedre når fysiske butikker klarer sig dårligere, og at tendens tyder på at vi om 10-15 år laver alt vores handel på nettet, med massiv butiksdød til følge.

Men det behøver ikke være tilfældet. Webshops og fysiske butikker kan faktisk komplementere hinanden rigtig godt, og gøre at man får mere omsætning end man ville have haft hvis man kun havde den ene salgskanal.

Det bedste fra to verdener

Fysiske butikker og webshops har begge fordele og ulemper, og ved at have begge ting kan man sikre sig at man får det bedste fra to verdener. Fysiske butikker bliver tit set som inferiøre sammenlignet med webshops, men de har stadig en række fordele:

  • Du kan røre ved varen, og er der tale om tøj kan du prøve det på.
  • Du kan få din vare med det samme
  • Du kan nemt få varen demonstreret
  • Du kan nemt levere varen retur hvis den går i stykker eller du vil bytte
  • Du kan tale med et levende menneske og få gode råd

Derfor er der stadig mange mennesker der gerne vil handle i butikken, selvom de også kan finde tingene på nettet. Internettet har til gengæld nogle andre fordele, f.eks. at man kan sidde derhjemme i ro og mag og handle, der er større udvalg, og det er nemmere at sammenligne produkter.

street one hos pure copenhagen

Men det er muligt at kombinere de to. Hvis man tager en butik som Pure Copenhagen som eksempel har de både to fysiske butikker i hhv. Lyngby og Roskilde samt en webshop der sælger til hele landet. På den måde kombinerer de det bedste fra begge verdener.

Hvis en person f.eks. gerne vil købe Street One fra Pure Copenhagen kan hun sidde derhjemme i ro og mag, danne sig et overblik over hvilke modeller hun godt kan lide, og så tage ned i den fysiske butik og prøve dem på for at se hvilke modeller der nu passer.

På samme måde kan man tage ned i butikken og bladre rundt i udvalget, se hvad der er og hvilke størrelser man kan passe, og så tage sin købsbeslutning derhjemme om aftenen i ro og mag.

For at få så meget ud af samspillet mellem fysisk og online som muligt er det vigtigt at man som firma ikke ser isoleret på de to enheder. Som man kan se med eksemplet med Street One tøjet kan det være svært at måle hvor kunden egentlig kommer fra, og man skal passe på med at tage beslutninger baseret alene på omsætningstal.

Man skal også sørge for at der er samspil mellem de to – at man kan returnere produkter købt på nettet i butikken f.eks.

Vores gæt på udviklingen er at flere fysiske butikker som Pure Copenhagen ser værdien i at have en webshop, men også at flere forretninger der lige nu udelukkende er på nettet kommer til at se værdien i at have showrooms, for på den måde at få udnyttet fordelene fra begge områder.