Vi skriver meget om e-handel er på VirtualDenmark da det er en stor del af Danmarks internettrafik der går med netop dette, og i denne artikel skal vi kigge på en lidt utraditionel webshop.
Mange der tænker e-handel tænker nemlig på ting som tøj, sko, legetøj og andre produkter som man finder i de mere ”klassiske” webshops, men e-handel er mange andre ting også, og ligesom danske håndværkere går online kan man også få succes med noget helt ualmindeligt på en helt almindelig måde.
Vi tænker her på webshoppen Profillageret der sælger profiler og gummilister til erhverv og private.
Gummilister er jo ikke lige det første man tænker på når man hører e-handel, og det er da også sådan noget man mere finder rundt på engroslagre og byggecentre rundt omkring i landet. Men profillageret har valgt at gå en anden vej.
Hvis man tog deres webshop og gjorde tekst og produktbilleder maskerede ville det ligne en hvilken som helst anden butik på nettet, og det er i høj grad det som har været med til at sikre shoppens succes. Klassiske e-handelsdyder som sikker betaling, stort produktudvalg, hurtig levering og nem bestilling kombineret med u-klassiske produkter som gummilister og profiler.
Sådan kan du selv få succes
Hvis du også har produkter som man umiddelbart ikke skulle tænke egner sig til e-handel så tænkt efter igen – Profillageret viser at det sagtens kan lade sig gøre.
Der er et par gode pointer som nok er værd at tage med over i sit eget koncept:
- Hold designet velkendt. Hvis produkterne er lidt anderledes er det ekstra vigtigt at webshoppen følger den klassiske designskabelon. Menu i toppen og til venstre, varer sat op i en grid-visning i midten, og kurven øverst i højre hjørne. Kontaktinformation og yderlige oplysninger i footeren.
- Gør det nemt at kontakte dig. Er det ikke-oplagte webshopsprodukter er der måske et større behov for råd og vejledning inden man vælger at købe noget, og så skal det være nemt at komme i kontakt.. Hos Profillageret har de valgt at have deres telefonnummer stående med stor skrift øverst på alle sider, og du kan overveje det samme. Mange webshops bruger også en chat-funktion hvor kunder kan chatte med en medarbejder, men her skal du overveje din målgruppe og om de vil kunne bruge sådan en funktion eller om de hellere vil snakke med en person i telefonen.
- Brug kendte betalingsmetoder. Det er måske første gang at dine kunder køber den type produkt (eller måske noget som helst) på internettet, og derfor skal du sørge for at holde det velkendt – det ville ikke nytte noget hvis man f.eks. kun kunne betale med PayPal. Sørg for at man kan betale med dankort, og måske også faktura hvis du har erhvervskunder der er vant til den slags.
Hav tålmodighed
Følger du ovenstående råd kan du sagtens få succes med atypiske produkter i en typisk webshop, men du skal huske at væbne dig med tålmodighed. Du er ved at opbygge et helt nyt marked og det tager tid – til gengæld er du lysår foran konkurrenterne når først de kommer med.