Danskerne handler på nettet som aldrig før. Over halvfems procent af landets befolkning har nu adgang til internettet hjemmefra og i takt med, at online adgang er blevet en normal del af tilværelsen, er det også blevet mere og mere normalt at shoppe via internettet, eller ‘e-shoppe’. År på år sættes nye rekorder for borgernes onlinekøb, og i 2018 nåede vi op på handel til en værdi af næsten 130 milliarder kroner.
Ifølge Danmarks Statistik, som i efteråret 2018 udgav en oversigt over danskernes e-handel, var procenten af danskere, der havde handlet online inden for de sidste tre måneder, oppe på næsten 80 procent for alle købedygtige alderstrin under 60. Også de unge ældre på 60 til 74 er med som aldrig før på 55 procent. Den samme rapport viste ydermere, at danskerne ligger langt over det europæiske gennemsnit, når det gælder til mængden af onlineshopping – i nogle kategorier er vi faktisk næsten dobbelt så hyppige e-shoppere som vores naboer.
Traditionelle onlinehandelskategorier, hvis de har nået at blive det endnu, såsom køb af eventbilletter samt tøj og specialudstyr til hobbyer og sport, fører stadig an som de gjorde for ti år siden. Begge disse kategorier er også vokset massivt. Derudover er de to kategorier med størst stigning dagligvaretjenester og husgenstandskøb, hvilket måske tyder på, at online shopping-fænomenet nu på den ene side er blevet en helt normal del af hverdagens mindre gøremål. Det tyder også på at online handel nu samtidig også kan stoles på i så høj grad, at man tør bruge den som platform for større økonomiske beslutninger som valg og køb af møbler.
Konkurrence og harmoni – et livgivende wake-up call?
At internetshopping efterhånden repræsenterer en fjerdedel af alle salg og nu bruges næsten ligeså bredt som almindelige, fysiske indkøbsmuligheder er tegn på, at det er ved at blive en form for interaktion og platform, som vi som forbrugere stoler implicit på. Alt tyder på, at væksten kun vil fortsætte. Og hvad så med de køb, som gøres mere naturligt online eller måske endda kun kan foretages på nettet? Det er efterhånden få ting, der kun kan købes fysisk, mens mange oplevelser efterhånden kun kan købes online.
En analyse foretaget af Dansk Erhverv pointerer, at rejse-relaterede køb er med helt i toppen, hvilket nok ikke overrasker de fleste. Er det ikke efterhånden mange år siden for de fleste, at man bestilte en rejse på andet end nettet? Video- og computerspil kan måske ikke undre nogen er mere og mere populære onlinekøb, og de kan kun være blevet forstærket af de tidlige 2010eres dramatiske fremkomst af apps og spil som Angry Birds og Candy Crush, hvor små, næsten ubemærkelige beløb regelmæssigt kan hjælpe en på vej i spillet.
Også traditionelle voksenspil i form af casino-spil og betting-hjemmesider såsom bet365, hvor man nu kan finde alt fra betting tips til sportsnyheder, er blevet kæmpestore, ligesom mere traditionelle computerspil i højere grad gør det muligt at lave små finjusteringer og opdateringer, f.eks. til karakterers våben, ved at smide lidt penge i spillets butik. En anden populær form for moderne underholdning – det voksende lydbog marked – kan ligeledes udelukkende købes online. Er internethandel måske ved helt at overtage markedet?
Det mener mange eksperter og fremtidsforskere alligevel ikke, for det er også muligt at kombinere de to former for handel på måder, der er til gavn for både butikkerne og kunderne. Måske er truslen fra den voksende internethandel lige det, der skal til, for igen at sparke liv og kreativitet i kundeoplevelsen i fysiske butikker?