Uanset om du har en webshop eller en hjemmeside som du på anden måde tjener penge på vil du sikkert gerne have lidt mere gang i salget. Tjene lidt flere penge, få lidt flere besøgende. Det kan lade sig gøre med seo-tekster, og det kan du læse lidt mere om her.
Hvad er en SEO-tekst?
Før vi går i gang med den længere guide til hvordan du skaffer de besøgende må vi først lige slå fast hvad en seo-tekst er. Det er nemlig et udtryk der har ændret sig meget over de sidste 5-8 år, så der findes i dag lige så mange opfattelser af hvad en seo-tekst er for noget som der findes mennesker.
Nogle mener at seo-tekster er så dårlige og billige tekster som man overhovedet kan skaffe, men som kun er på siden for at det skal gøre noget godt ift. Google – hvis der er nogen der rent faktisk læser dem vil de løbe skrigende bort fra siden.
I den helt anden ende af kvalitetsskalaen finder vi så dem der bruger seo-tekster som synonym med content marketing. Som altså mener at SEO-tekster er tekster der både er gode i forhold til Google, men som også har en værdi for den besøgende, og hjælper med at konvertere dem.
Her på VirtualDenmark er vi lidt i midten – for os er en seo-tekst ikke helt det samme som content marketing, men en god seo-tekst skal have et konverterende element i sig for at give værdi.
Vi vil altså mene at det er tekster der gør at du bliver fundet på Google, og som brugeren får værdi af at læse – men ikke tekst der er stærkt/godt nok til at blive delt på de sociale medier for sig selv.
Hvorfor SEO-tekster?
Tekst er en af grundelementerne i Googles rankingalgoritme, og uden tekst bliver du simpelthen ikke fundet på nettet – så nemt kan det siges.
Derfor bliver du nødt til at have tekst på din side hvis du gerne vil sætte gang i salget – og det vil du jo gerne.
Kvalitet er vigtigt – men det er kvantitet også
Når det kommer til SEO tekster er der to ting du skal kigge på – kvalitet og kvantitet.
Kvalitet handler om hvor god teksten er. Du skal sørge for at teksterne opfylder følgende 3 krav:
- Have en vis længde (gerne +500 ord).
- Handler om emnet og giver værdi til læseren.
- Er velskrevet og til at læse.
Afhængig af hvor godt du selv skriver kan du vælge at skrive teksterne selv eller få hjælp til det – kan du ikke opfylde alle 3 krav selv, så lad vær med at skrive det selv men hyr et bureau. Det nytter ikke noget at du får folk ind på siden, men at de så smutter igen fordi teksten er fyldt med stavefejl.
Kvantitet er også vigtigt, og her skal du meget overveje om du kan klare det selv, eller om du bør hyre ekstern hjælp.
Du skal nemlig gerne have tekster til
- Alle produkter
- Alle kategorier
- Oftest stillede spørgsmål
- Artikler om relevante emner inden for dit område.
Det er ikke unormalt at der skal bruges flere hundrede tekster til en hjemmeside, så medmindre man har et godt skrivehjerte bliver man nok nødt til at få hjælp i en eller anden form.
Til gengæld sætter det i den grad gang i salget med 200 velskrevne tekster på 500 ord, så det ender med at være penge godt brugt.