Smykkebranchen er ligesom alle andre brancher blevet digitaliseret, og danskernes forbrugsvaner gav en stor vækst for e-handlen sidste år. E-handlen giver helt nye muligheder for forbrugerne. Læs mere i denne artikel om, hvad digitaliseringen af smykkebranchen indebærer, og hvilke fordele det har for dig som forbruger.
En milliard kroner på 162 millioner handler
I 2016 brugte danskerne lige godt en milliard kroner fordelt på 162 millioner handler via internettet. Dette gav en betydelig vækst siden 2015, og kurven ser i 2017 ikke ud til at være faldet. Danskerne vil handle på nettet, og den vare, danskerne køber flest af over nettet, er rejser. Dernæst kommer tøj, sko og smykker. Dagligvarer såsom fødevarer er en kategori, der er i kraftig vækst, måske netop fordi der den seneste tid er kommet flere og flere udbydere på markedet.
Stort udvalg
En fordel ved digitaliseringen af smykkebranchen er, at mange af de smykkeforhandlere, der findes på nettet, ikke har en fysisk shop, men kun en webshop. Det betyder, at forhandleren kan have langt flere smykker på lager, og udbuddet af smykker er derfor sommetider meget større end udvalget nede hos den lokale smykkeforhandler. Du kan på nettet finde lige, hvad du står og mangler, alt fra ringe og armbånd til halskæder og sølv- og guld vedhæng.
360-graders præsentation af smykkerne
Digitaliseringen har selvfølgelig også den fordel, at du kan købe smykker, uanset hvor du er, og hvornår du vil, så længe du har internetforbindelse. Dette gør, at du i ro og mag kan købe smykker hjemme fra stuen uden at skulle stresse direkte fra arbejde og ned i smykkeforhandleren. Digitaliseringen har også den fede fordel, at du på nogle webshops kan se smykkerne i en 360-graders vinkel. Er du for eksempel ved at kigge på vedhæng til en halskæde, kan det være svært at vurdere smykket ud fra et billede. Med panorama-funktionen kan du se lige så meget af smykket, du vil, og lige fra den vinkel, du ønsker.
Kvalitetssmykker til en billigere pris
At smykkebranchen er blevet digitaliseret betyder også, at du som forbruger kan få gode kvalitetssmykker til en billigere pris, netop fordi der opstår konkurrence mellem de forskellige smykkeforhandlere. Det er hurtigere for dig som forbruger at gå fra den ene webshop til den anden, og derfor er der netop hård konkurrence om kunderne, hvilket billigere priser afspejler. En anden grund til de billigere priser er, at smykkeforhandlerne ikke behøver lige så mange mellemled som den fysiske forhandler.
Webshoppene leverer ofte smykkerne hjem til dig direkte fra leverandørerne, og de kan derfor tilbyde dig smykkerne til en billigere pris. En anden grund til, at priserne på nettet er lavere, er, at flere shops sælger smykker fra samme brands, hvilket igen er med til at sænke priserne grundet konkurrencen. Der er altså mange fordele ved digitaliseringen af smykkebranchen for dig som forbruger, lige fra billigere smykker til større udvalg og helt nye muligheder for at se smykkerne an.