I mange år har det været sådan at håndværkere det var noget man fandt i telefonbøgerne eller hvis man havde en onkel der lige kendte den helt rigtige tømrer eller murer.
Sådan er det ikke nødvendigvis længere – nu er de danske håndværkere nemlig på vej online.
Det er endnu ikke alle håndværkere der har fået noget så moderne som en hjemmeside – og af dem der har er det stadig langt de færreste hvor man kan bruge dem på mobilen eller hvor de kan findes på Google – der hvor vi som brugere leder efter dem.
Men de er på vej, og det starter med tilbudstjenesterne…
Tilbudstjenester stormer frem
Vi danskere har travlt. Travlt med arbejde, travlt med familie, travlt med livet. Så når der er mulighed for at vi kan spare tid så gør vi det. Og en af de steder vi har fundet ud af vi kan spare tid er ved at indhente håndværkertilbud på nettet.
Tidligere var det sådan at man selv skulle finde sin håndværker i telefonbogen, gerne flere hvis man skulle kunne sammenligne om den pris man fik nu var god nok, og så måtte man ellers selv forsøge at ringe til dem.
Overhovedet at komme igennem til håndværkeren kunne godt være lidt af en prøvelse – man skulle ringe i arbejdstiden, hvor man jo også selv havde travlt, og hvor håndværkeren også tit var i gang med et projekt og derfor ikke lige kunne høre mobilen.
Så skulle man forklare, få et prisoverslag, tjekke datoer og alt sådan noget, og gentage hele processen hvis man gerne ville indhente mere end et håndværkertilbud.
Men nu har håndværkerne fået øjnene op for internettets muligheder, og nu kan man indhente håndværkertilbud. Det foregår ved at man går ind på f.eks. byggetilbud.dk og så klikker på ”Find en murer” hvis nu det er en mure man skal bruge.
Her kan man så – i ro og mag, og på et tidspunkt der passer en selv, beskrive sin opgave, hvornår man gerne vil have det lavet, og hvordan man gerne vil kontaktes.
Så bliver opgaven efterfølgende sendt ud til alle håndværkerne i systemet, og dem der har interesse i opgaven kan så byde på den.
Efter et par dage kan man så kigge de håndværkertilbud man har fået igennem, og vælge det tilbud man gerne vil gå videre med, eller kontakte de enkelte håndværkere hvis man har yderligere spørgsmål.
Win-Win
At være med i en tilbudstjeneste er helt klart en fordel for både håndværkere og forbrugere.
Håndværkerne behøver ikke sætte sig ind i at få en hjemmeside til at fungere eller hvordan man laver online markedsføring, men kan fokusere på det de er bedst til, nemlig at lave deres håndværk og at give tilbud til kunderne.
De slipper for at have telefonkontakt med kunder i løbet af dagen, men kan der fokusere 100% på den opgave de nu engang er i gang med.
Og så kan de byde udelukkende på de opgaver som de kan se passer ind i deres kalender og med deres kompetencer, og på den måde undgår man altså en masse forventningsafstemning frem og tilbage.
Det samme den anden vej rundt – brugeren kan sidde i ro og mag og udfylde oplysningerne, og får kun tilbud fra håndværkere som de ved rent faktisk er interesseret i at løse opgaven, og hvor det passer med datoer.
Man får flere tilbud, og kan derfor nemt sammenligne, ligesom man også kan være heldig at få bedre tilbud end man ville få hvis man selv ringede til håndværkeren fordi man kan være heldig at ramme en håndværker der lige har en ledig time der bare skal bruges.